Spring naar content

Toelichting voor initiatiefnemer

  • Een burgerinitiatief is een schriftelijk en gemotiveerd verzoek van inwoners van Hollands Kroon
    om een concreet voorstel op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen.
  • Het voorstel wordt door minimaal 2 inwoners ingediend; de initiatiefnemer en de
    plaatsvervangend initiatiefnemer. Deze inwoners zijn voor ons het aanspreekpunt. In
    het voorstel moet daarom duidelijk staan wie de initiatiefnemer is en wie zijn plaatsvervanger is.
  • Het voorstel moet in dezelfde bewoordingen goed leesbaar boven de handtekeningenlijst
    vermeld staan.
  • Het initiatief wordt ondersteund door tenminste 30 inwoners van de gemeente Hollands Kroon.
    Betrokkenen moet ingeschreven staan in de gemeente op het moment van indiening van het initiatiefvoorstel.
  • De handtekeningenlijst die aan het initiatiefvoorstel vastzit, moet duidelijk worden ingevuld zodat
    controle mogelijk is. Alleen de leesbare ondersteuningen worden geteld.
  • Een onderwerp mag gaan over alle onderwerpen die gemeente aangaan, tenzij het
    – een onderwerp betreft waar de gemeenteraad niet bevoegd is om er een besluit over te
    nemen.
    – een vraag is over het gemeentelijk beleid;
    – een klacht is in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een
    gedraging van het gemeentebestuur;
    – een bezwaar is in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een
    besluit van het gemeentebestuur;
    – een onderwerp is waarover tijdens de raadsperiode waarin indiening van het voorstel
    plaatsvindt, door de raad een besluit is genomen;
    – een onderwerp is dat slechts betrekking heeft op privé en/of zakelijke belangen;
    – een onderwerp is betreffende tarieven en belastingen.
  • Het burgerinitiatief kunt u online doen.
  • Het burgerinitiatief wordt vervolgens geagendeerd voor het presidium. Het presidium is belast
    met het opstellen van de agenda van de gemeenteraad en bepaalt of het direct in het
    oordeelsvormende deel van de vergadering wordt geplaatst, of dat er meer informatie
    wenselijk is en er eerst een beeldvormende vergadering wordt georganiseerd. In de beeldvormende vergadering kunt u het voorstel toelichten.

Heeft u vragen ? Neem dan contact op met de griffie van Hollands Kroon via griffie@hollandskroon.nl.
Ook de volledige tekst van de verordening en bijbehorende toelichting is verkrijgbaar bij de griffie.


"*" geeft vereiste velden aan

1Gegevens initatiefnemer
2Gegevens plaatsvervangend initiatiefnemer
3Het burgerinitiatief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Om dit formulier in te kunnen sturen heeft u een ingevulde handtekeningenlijst nodig. Een lege lijst kunt u downloaden (PDF) en uitprinten. Laat de handtekeningen invullen, scan vervolgens de handtekeningenlijst (of maak een foto ervan) en upload het bestand aan het einde van het formulier. Op deze lijst moet ook de plaatsvervangend initiatiefnemer een handtekening zetten.

Persoonsgegevens initiatiefnemer

Adresgegevens initiatiefnemer

Contactgegevens initiatiefnemer

E-mail*
Vul uw e-mailadres in. We vragen u om dit twee keer te doen. Zo weten we zeker dat u de bevestiging op het juiste e-mailadres ontvangt.

Persoonsgegevens plaatsvervangend initiatiefnemer

Vul de gegevens in. De plaatsvervangend initiatiefnemer moet ook een handtekening zetten op de handtekeningenlijst.

Adresgegevens plaatsvervangend initiatiefnemer

Contactgegevens plaatsvervangend initiatiefnemer

E-mail plaatsvervangend initiatiefnemer*
Vul het e-mailadres in van de plaatsvervangend initiatiefnemer. We vragen u om dit twee keer te doen. Zo weten we zeker dat u de bevestiging op het juiste e-mailadres ontvangt.

Het burgerinitiatief

Dit burgerinitiatief heeft een:*
Wat is het doel van uw initiatief? Wilt u een probleem oplossen, een situatie verbeteren of iets anders?
Wat moet er gebeuren om uw burgerinitiatief te realiseren?
Wat gaat de uitvoering ongeveer kosten?
U kunt 2 bestanden naar dit veld uploaden.
Sleep bestanden hierheen of
Toegestane bestandstypen: gif, jpg, png, txt, pdf, doc, docx, jpeg, heic, Max. bestandsgrootte: 6 MB, Max. aantal bestanden: 2.
    Aantal inwoners die voor dit burgerinitiatief een handtekening hebben gezet.
    Voer een getal groter dan of gelijk aan 1 in.
    De lege handtekeningenlijst moet u eerst downloaden. U kunt 2 bestanden naar dit veld uploaden.
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: pdf, gif, jpg, png, txt, doc, docx, jpeg, heic, Max. bestandsgrootte: 6 MB, Max. aantal bestanden: 2.
      Download: lege handtekeningenlijst (PDF).

      Op deze lijst moet ook de plaatsvervangend initiatiefnemer een handtekening zetten.
      Meer weten over hoe de gemeente omgaat met de registratie van uw persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.